Перекласти

Уроки

УРОК №24                  Українська мова                  Дата
Тема: Урок розвитку зв’зного мовлення. Підпис сюжетного малюнка за його змістом. Складання розповіді на тему «Осінь».
Мета : Ключові компетентності: формувати компетентність вміння вчитися , загальнокультурну компетентність, здоров’язбережувальну компетентність, соціальну компетентність.
Предметні компетентності: розвивати вміння слухання-розуміння, аудіювання, формувати вміння правильно аналізувати зміст сюжетного малюнка, вибирати з тексту вірша влучні виражальні засоби мови, давати правильні відповіді на питання словами з тексту вірша; розвивати логіку мислення та мовлення, художню уяву; виховувати чуття краси українського слова.
Результатом роботи є зв’язна розповідь на тему «Осінь».
Обладнання: загадка, вірш А. Житкевича «Осінь», малюнки, слайди, план, музика.
Хід уроку
І. Організаційний момент
―Діти! У народі кажуть: „Добрий гість –дому радість”. Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашим гостям. Подаруйте їм посмішку, побажайте доброго дня.
Усі сідаймо тихо , діти. Домовляймось не шуміти. Руку гарно піднімати, Чітко, в лад відповідати. На уроці не дрімати, а знання мерщій хапати. То ж гаразд, часу не гаєм І урок вже починаєм!
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
― Сьогодні у нас урок розвитку зв’язного мовлення. Це буде незвичайний урок: ми познайомимося з цікавим матеріалом, будемо вчитися складати розповідь за малюнком.
ІІІ. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
1. Робота над загадкою
 ―А ось про що будемо складати розповідь, дізнаєтеся, відгадавши загадку.
Жовте листячко летить, під ногами шелестить.
Сонце вже не припікає. Коли, діти, це буває?
— Цю пору року називаємо осінню.
2.Асоціативний кущ «Осінь».
 ―Діти, назвіть слова-асоціації, які виникають у вас при почутому слові осінь. Для підтвердження ваших слів переглянемо , що ж відноситься до опису пори року осінь.
3. Прослуховування музики А. Вівальді «Пори року. Осінь». і вірша Іванни Савицької «Осінь».
―До нас завітала осінь. Ми вирушаємо у світ прекрасного, у світ природи. А допоможе нам у цьому мистецтво: музика, живопис, поезія. Ви знаєте, що музика може розказати про природу, про наш настрій. Хто створює музику? ( Композитор. )
―Світ природи, що нас оточує, різноманітний і багатий. Красу форм і кольорів відтворює живопис. Хто пише картини? ( Художник. )
―Про все це можна розповісти і художніми засобами або поезією. ( Поет) Вчитель пропонує учням заплющити очі і спробувати уявити те, про що він прочитає. Звучить музика А. Вівальді «Пори року. Осінь». Вчитель читає вірш Іванни Савицької «Осінь».
Летять листки, пожовклі і зів'ялі, 
 Летять до ніг і сумно шелестять. 
 Затих гайок, і верби кучеряві 
 Пташиним співом вже не гомонять. 
 А ниточки ясні срібноволосі 
 Шепочуть: осінь, осінь, осінь... 
 Летять листки, і скрізь так непривітно... 
 Заснув ставок, і нивка вже не та. 
 Колишеться вітрець одноманітно, 
 І між стернею блудить самота. 
 А ниточки ясні срібноволосі 
 Шепочуть: осінь, осінь, осінь... 
 Летять листки, замовкли птахів хори, 
 А сонце вже біжить кудись, біжить. Ах літечко! 
Вернися до дітвори 
 Хоч на якусь годинку, хоч на мить. 
 А ниточки ясні срібноволосі 
 Шепочуть: осінь, осінь, осінь...
Бесіда.
― Про яку пору року йдеться у вірші?
― Який настрій передає вірш?
― Що ви уявляли, коли слухали музику і вірш? ― Які осінні місяці ви знаєте? Назвіть їх. ― Чому вони мають таку назву? Запис словникового слова ВЕРЕСЕНЬ, введення його в речення.
( Вересень ―початок осені.)
Фізкультхвилинка „ Не забудь”
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Гра «Яке слово зайве» Чудова, гарна, красива, добра.
1. Хвилинка-питайлинка.
До чого можна віднести ці слова?
 ―Якими словами не можна сказати, яка осінь?
 ―Що є в осені? ( Сонце,туман, дощ, вітер … )
2. Гра «Позбирай осінні слова в кошик». Словниковий диктант
― Я коли ішла до школи назбирала листочків. Вони незвичайні .На кожному з них я побачила слова. Спробуймо відібрати листочки з осінніми словами і запишемо їх.
Сонечко, гриби, жовте листя, яблука, дощик, туман, перелітні птахи, сніг, райдуга, позолота, врожай, гарбуз, гроза.
3.Гра « Знайди порівняння» (павутинка)
Осінь, як …. ( дівчина, щедра бабуся… )
Листочок, як … ( метелик, зірочка … )
Туман, немов … ( молоко, серпанок …. )
Хмара, неначе … ( пух, вовна, кучугури снігу …)
4.Словникова робота. Гра « Добери гарне слово».( Запис у зошитах)
Осінь― щедра, золотокоса, жовтогаряча, багата, чарівна, барвиста, яскрава, чепурна, святкова… )
Дерева – різнокольорові, голі, безлисті, строкаті, задумані, позолочені, …
Небо — затягнуте хмарами, сіре, сумне, дощове, синє, блакитне.
Листя — золоте, жовте, буре, багряне, летить, осипається, шурхотить.
Птахи – перелітні,зимуючі,осідлі.
(Скласти малюнок на дошці)

5. Добір назви до оповідання.
З чим можна порівняти осінь?
Осінь наче чаклунка.
Осінь як спляча царівна.
Осінь як золота чарівниця.
Осінь як художниця.
(запис у зошит одного з речень)
Фізкультхвилинка.
V. Опрацювання вірша А. Житкевича «Осінь»
1. Читання вірша А. Житкевича «Осінь», стор.36. вчителем
Осінь, осінь, листопад,
Жовте листя стелить сад,
За моря в краї далекі
Відлетіли вже лелеки.
Хмари небо затягли,
Вітер віє з-за гори,
Ходить осінь листопадом,
Жовте листя стелить садом.
2. Усвідомлення смислового боку тексту
― Про що розповів нам вірш? Виразне читання вірша «Бджілкою». ― Які картини уявилися нам, коли ви читали вірш? ― Розкажіть, якою уявляється вам осінь, зображена у вірші?
3.Лексико-семантичний напрям роботи над текстом:
добір синонімів (стелить — покриває; відлетіли — покинули; затягли — вкрили; віє — налітає);
добір антонімів (далекі — близькі; відлетіли — прилетіли; затягли — розвіялися).
пояснення багатозначності слова ХОДИТЬ
4. Робота з малюнком у стор.36.
Мовленнєва підготовка до складання тексту-розповіді. Відповіді на запитання. Побудова сюжетної розповіді з малюнком.
―Ми послухали і подивились, як поети, композитори, художники змальовують осінь, а тепер прийшла наша черга.
Опрацювання плану
Учні дають усні відповіді.
— Яка пора зображена на малюнку?
 — Які хмари пливуть по небу?
 — Якого кольору листочки на деревах?
 — Які плоди дарує осінь?
 — Куди відлітають лелеки?
 ― Які кольори використав художник?
VІ. Усне складання тексту-розповіді.
Учні складають текст-розповідь, використовуючи виражальні засоби. Розповідь складеного тексту. Редагування тексту.

VІІ. Підсумок уроку.
— Що нового ми дізналися на сьогоднішньому уроці?
 — Про яку пору року ми розповідали?
 — Що допомогло вам написати власну розповідь про осінь?
 ―Ми сьогодні вчилися складати текст-розповідь про осінь. Рання осінь — чудова пора. Для того, щоб написати гарний твір, ми читали вірш про цю пору року.Придивляйтеся до природи, любіть і бережіть її, а коли будете йти у ліс чи парк, назбирайте осінніх листочків і зробіть осінній букет.


Немає коментарів:

Дописати коментар